Hoogsensitiviteit in de praktijk - Stamp en Co
567
page-template-default,page,page-id-567,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

In de praktijk

Anne, 9 jaar

Anne heeft al weken spanning opgebouwd voor haar feestje. Wie nodig ik uit? Als ik Sanne wel kies en Tessa niet dan is het niet leuk voor Tessa. Ik wil Tessa niet uitnodigen, maar is dat wel eerlijk…? En wie vraag ik mee de klassen rond te gaan? Anne houdt niet zo van verrassingen en die gaan natuurlijk komen. Al die drukte in huis! En iedereen wil aan haar spullen komen terwijl ze dat zo lastig vindt! En als aan het einde van het feestje niet de jarige maar één van de vriendinnetjes het spelletje wint dan slaan de stoppen door bij Anne. “Het is niet eerlijk!” Huilend en woedend vertrekt ze naar haar kamer. Het is haar allemaal te veel geworden. En dat op haar eigen feestje! Dat moet toch juist gezellig zijn?

Marleen, 7 jaar

In de pauze heeft Marleen gezien dat haar vriendin gepest werd op het schoolplein. Ze kon duidelijk zien dat haar vriendin verdriet had. Marleen voelt de pijn van haar vriendin en vraagt zich af wat ze nu moet doen. Tegen de juf zeggen wat ze zojuist gezien heeft? Of had ze zelf moeten helpen? Ze weet niet zo goed wat haar rol is in deze situatie en denkt daar nog lang over na. Marleen kan niet goed tegen onrecht en voelt intens de emoties van anderen aan. Dit maakt dat ze zich onrustig voelt en zich moeilijk kan concentreren.

Sem, 8 jaar

In een toets gaat de juf kijken naar wat hij kan. Dat beoordelingsmoment zorgt bij Sem voor veel stress. Daarnaast zijn de vragen vaak onduidelijk. Soms lijkt het antwoord zo makkelijk dat hij twijfelt aan de juistheid. Met zijn creatieve geest kan hij ook een redenering bedenken voor een ander antwoord. Vanuit het idee dat een toets vast moeilijk is, kiest Sem voor het antwoord met de ingewikkelde redenering. Als dat vervolgens fout blijkt te zijn, gaat zijn zelfvertrouwen omlaag en de angst voor toetsen verder omhoog.

Karim, 10 jaar

Karim is motorisch gevoelig en heeft enorm veel energie. Hij houdt van drukte en bewegen en is een enthousiast kind. Karim heeft beweging ook nodig om zich uit te kunnen drukken. Door beweging uit hij zich emotioneel en zorgt hij ervoor overtollige energie kwijt te raken. Bewegen is zijn uitlaatklep. Maar ja, in de klas is dat niet altijd even handig. Klasgenootjes hebben er regelmatig last van. En ook thuis tijdens het avondeten is rustig aan tafel blijven zitten niet zo eenvoudig voor hem. Vaak wordt hij door volwassenen aangesproken op zijn storende gedrag. Terwijl hij er niet eens altijd iets aan kan doen…