Jantje huilt, Jantje lacht...? - Stamp en Co
1128
post-template-default,single,single-post,postid-1128,single-format-standard,bridge-core-1.0.5,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

Jantje huilt, Jantje lacht…?

Het is een dinsdagmorgen in september, moeder Suus brengt Bram (8) naar school. Ze fietsen samen door het dorp. Hij is goed gehumeurd. Niets aan de hand. Als ze weer thuis is bedenkt Suus dat Bram nodig naar de kapper moet. Ze belt de kapper en er is nog plek vanmiddag. Top! Ze kunnen meteen door na schooltijd. ’s Middags haalt Suus Bram op en op de fiets zegt ze tegen hem dat ze nu meteen even door gaan naar de kapper. Wat er dan gebeurd had ze niet zien aankomen. Bram wordt woest, schreeuwt en tiert. Wat is hier aan de hand? Naar de kapper gaan vind hij altijd prima, denkt ze. Suus snapt er niets van en reageert geïrriteerd: “doe jij eens even normaal. Je hoeft niet zo tekeer te gaan, ben jij gek geworden! We gaan gewoon even naar de kapper, meer niet”. Hierop reageert Bram nog woester en met rood betraande ogen komt hij aan bij de kapper. “Zo, zegt de kapper, jij ziet er wild uit. Heb je een slechte dag?” Bram zegt niets en gaat in de stoel zitten. Suus zegt een beetje grappend tegen de kapper dat hij met het verkeerde been uit bed is gestapt…

Wat gebeurt er nu eigenlijk in het lijf van Bram?

Bram heeft de hele dag op school gezeten en is daar moe van. Er was een jarige en hij had gehoopt mee te mogen met rondgaan door de school, maar de jarige koos 2 andere kinderen (Teleurstelling).

Verder hadden ze een leestoets. Met een wekkertje zoveel mogelijk woorden lezen in 1,5 minuut. Bram heeft moeite met lezen en al helemaal als er tijdsdruk bij komt (Stress, ”zie je wel, ik kan het niet…”).

Tijdens het buiten spelen heeft hij zijn knie gestoten en dat doet veel pijn (hoogsensitieve kinderen ervaren pijn vaak extra heftig).

En toen hij zag dat een vriendje verdrietig was omdat hij geplaagd werd tijdens de pauze, wist Bram niet wat hij moest doen. Tegen de meester zeggen of niet? Zijn vriendje helpen of niet?

En dan heeft hij ook nog dorst en honger. En dat vindt hij zo’n naar gevoel.

En zijn moeder snapt hem ook al niet! Hij voelt zich echt ellendig.

Al deze ervaringen tijdens de dag kosten behoorlijk wat energie van dit kind. Bram slaat het allemaal in zijn lijf op en waar hij zich veilig voelt (bij mama) uit hij zich in alle hevigheid. Hij heeft daar dan ook niet eens zoveel controle over. Het is van groot belang dat zijn moeder op zo’n moment snapt wat er gebeurd bij Bram. Dan kan ze er op een liefdevolle manier op reageren en zal Bram sneller rustig worden. Bram heeft op zo’n moment meer aan BEGRIP, RUST, EEN KNUFFEL dan aan een geïrriteerde moeder.

Als hij dan zo “vol” zit en óók nog naar de kapper moet, tja, dan snap je nu misschien wel dat bij hem de stoppen doorsloegen.

En dan is het bij de kapper ook nog lawaaiig, ruikt het er naar haarlak en gel, praat iedereen door elkaar, loeit de föhn en staat de tv ook nog aan!!! HELLLUUUPPP!!!

Als ze de kapperszaak uit komen en hij weer op de fiets zit geniet hij van de frisse lucht, het snoepje dat hij kreeg en het feit dat hij weet dat hij nu even niets meer moet. Suus denkt: “wat is het toch een wispelturig kind. Jantje huilt, Jantje lacht…”

Voor Suus is het dus van belang dat ze leert over hoogsensitiviteit zodat ze met meer rust en begrip kan reageren op Bram. En stressopbouw vaker voor kan zijn. Het plannen van de kapper zal ze dan voortaan niet direct na school doen. Maar later op de middag, zodat Bram eerst thuis kan komen. En misschien liever nog een paar dagen later zodat ze Bram kan voorbereiden. “Bram, over 2 dagen gaan we naar de kapper” en op de dag zelf: “vanmiddag als je thuis wat hebt gedronken en gegeten gaan we naar de kapper”.

Bram is geen watje, geen Jantje huilt, Jantje lacht. Hij beleeft veel, neemt veel waar en denkt over veel dingen diep na. Hij heeft tijd nodig om alles te verwerken. Als die tijd er is, zit hij lekker in zijn vel!